Založ si blog

Slepá starenka bez opatery.

Včera som si vypočula na TA3 správu o 84 ročnej starenke z Kysúc, o ktorú sa nemá kto postarať.V správe sa uvádza,že do mája sa o ňu starala dcéra,ale keďže nemá zákonom požadovaný kurz opatrovníctva,už ju obec nemôže platiť.Správa končila oznámením,že do vecí zasiahne aj UPSVaR v Čadci a bude apelovať na rodinu.Zarazila ma hlavne tá poznámka o nutnosti mať opatrovateľský kurz,pokiaľ sa staráte o niekoho z rodičov a chcete aj opatrovateľský príspevok.Asi sa trochu zmenili zákony a nie som v obraze,ale podelím sa so svojimi skúsenosťami s opatrovaním rodičov.V roku 2007 som pracovala mimo svojho bydliska a dochádzala som pravidelne do bydliska svojich rodičov týždeň čo týždeň, aby som im pomohla.Obaja boli ťažko chorí,opatrovateľku mali,ale len na 4 hodiny,lebo mesto už viac financií do opatrovateliek nemohlo investovať.A tak som nastúpila ja,a všetky potrebné práce ako nákupy,varenie na tri dni dopredu,upratovanie,pranie a žehlenie bolo mojou náplňou na víkendy.Firma,pre ktorú som pracovala, v r.2008 ukončila svoju činnosť a keď som rodičom ponúkla,že ich budem opatrovať najprv odmietli.Zamestnala som sa v Čechách,ale po 3 mesiacoch ma mamina zavolala naspäť,lebo situáciu už nezvládala.Neuvedomovala si,koľko tej práce som počas tých víkendov urobila a myslela si,že aj pri svojej chorobe to zvládne.A tak som skončila v celkom slušnom zamestnaní a vrátila sa domov opatrovať rodičov.Vo veku, v ktorom ťažko hľadáte zamestnanie a v blahej mysli,že aspoň na svoje základné potreby dostanem príspevok.A tak som absolvovala celú zbytočnú tortúru s novými vyšetreniami rodičov,pretože staré už boli neplatné a niekto si asi myslí,že v 80-tich rokoch sa diagnoza chorôb zlepší.Samozrejme,že nie,rodičia boli na tom podstatne horšie ako v r.2004,keď vyšetrenia robili pre opatrovateľskú činnosť.Preto hovorím,že tortúru a zbytočnú, pretože zákon priznával finančný príspevok len za určitých podmienok a to hlavne, sčítal dôchodok mojich rodičov a keďže bol vyšší ako 1,3 násobok životného minima pre 3 ľudí,tak som na nič nemala nárok.A tak som ako 54 ročná zostala opatrovať oboch rodičov,bez nároku na odmenu a vlastne ako bezdomovec,ktorého niekto prichýli a za bývanie pracujete.Bohužial myslenie starých chorých ľudí je trochu iné a tak aj moja mamina sa mnohokrát vyjadrila,že čo mi chýba.Nikto,kto takého veci neprežil to nepochopí,že už nežijete svoj život,ale život starého človeka.Bez ohľadu na lásku k rodičom,je to ťažké denne byť 24 hodín k dispozícii.Je jasné,že nedriete tých 24 hodín,ale už život nie je váš.Mnoho mesiacov v minulom roku bol spánok len na pol oka,s vysielačkou nad sebou a budením pri každom šuchnutí.V tom je starenka na Kysuciach ešte dobrá,lebo sa aspoň koľko toľko pohybuje.Keby nebolo mojej dcéry,ktorá mi bola dlžná peniaze,a tak mi ich musela začať vracať,nebola by som mala ani korunu.Nikoho nezaujíma,že máte aj nejaké povinnosti,platiť trebárs úver alebo aspoň telefon, alebo aj nejaké tie svoje vlastné potreby.Na všetko vám má vystačiť dôchodok rodičov.Na bývanie,stravu,lieky atď.A tak,či sa mi to páčilo alebo nie,požiadala som o 2 roky,keď som na to mala právny nárok o predčasný dôchodok.A tak sa ďalej starám o svojho otca.Maminka už medzitým zomrela.Keby sa to stalo dnes,tak okrem toho,že by som naďalej podľa zákona nemala nárok na príspevok,ešte by som ani nemohla doopatrovať rodičov,lebo by som nemala kurz opatrovateľky.Nech mi nikto nepovie,že ak takýto kurz nemám,nie som toho schopná.Predchádzajúce roky to potvrdzujú.Starý človek potrebuje aby ste sa o neho postarali tak ako ste zvyknutý sa postarať o svoju domácnosť a rodinu a potrebuje aby ste mu venovali svoju pozornosť, keď chce hovoriť a spomínať.A hlavne potrebuje trpezlivosť,lebo so svojimi životnými situáciami vie všetko najlepšie a mnohokrát už nevníma,že realita je iná.Stojí to mnoho nervov,ale aspoň mám čisté svedomie,že ich nenechám umrieť v cudzom a s cudzími.Ale na druhej strane si uvedomujem o čo všetko som ja prišla a to nehovorím len o financiách.Nemožnosť stretávať a navštevovať deti a vnúčence a byť šťastná,keď majú možnosť ma navštíviť.A to môžem byť rada,že som rozvedená.Neviem si predstaviť ako by som zvládala túto situáciu,keby som mala ešte svoju vlastnú domácnosť.A tak som len zvedavá,ako bude riešiť situáciu UPSVaR, keď zákon je taký aký je.Jej dcéra môže byť ešte v pracovnom veku a bez peňazí existovať sa nedá.Pochybujem,že by starenka mala dostatok peňazí pre obe a ak má pani rodinu,tak sa musí postarať aj o ňu.Toto sú situácie,keď niekto bude kritizovať dcéru a niekto povie,že starká by nemala odmietať domov dôchodcov.V rokoch predtým než som sa začala starať o rodičov,boli roky keď otec bol na tom tak,že mamina sa nemohla o neho postarať ešte kým vládala,a tak ho umiestnili do domova.Za 2 roky kým tam bol,tak trikrát skolaboval a bol umiestnený v nemocnici v ťažkom stave.Od r.2003 je doma,neskolaboval ani raz a za skoro 5 rokov čo som u nich ja bol chorý jeden krát,keď dostal zápal priedušiek.Tak nech mi nikto nehovorí,že tam by aj tejto starkej bolo lepšie.Ak na nič iné,tak by rýchlo umrela od smútku po svojom rodnom dome a mieste.A tak otázka nestojí o tom,či sú členovia rodiny ochotní sa o ňu postarať.Bohužial existenčné problémy donútia človeka urobiť aj nie práve dobré rozhodnutie.Ja som mala len to „šťastie“,že financie rodiny stačili na živobytie a zbytok doplňali vrátené peniaze.A ďalšie,že roky odrobené predtým mi umožnili získať predčasný dôchodok.A tak som tak či tak prišla o peniaze,a hlavne aj do budúcnosti,keď ja budem stará a ten dôchodok budem mať o 13 % nižší a budem z neho musieť vyžiť.Nikto,kto toto neprežil si asi neuvedomuje,že zvyšovanie veku odchodu do dôchodku prinesie v budúcnosti obrovské množstvo takýchto prípadov,keď budú naše deti ešte povinné pracovať a my už budeme starí a chorí a nebude sa mať o nás kto postarať. A s touto myšlienkou sa stotožňuje mnoho mojich rovesníkov. Okrem toho, mnohé naše deti ani nie sú už na území Slovenska a tak ani len občasná pomoc nebude vo vyhliadke.Veď to koniec koncov poznám sama,že som tu na všetko sama.Už 5 rokov bez dovolenky a odpočinku. A to tvorcovia zákona nevidia.Darmo máte nárok na odľahčovaciu službu,keď niet miesto.A hlavne,keď žila maminka,tak dve miesta naraz pre manželov sa nikdy nenašli a teraz zasa otec je tak chorý,že jeho dezorientácia by mala zlé následky a tak to ani neskúšam.Tieto svoje slová som vypovedala hlavne preto,lebo zo správy vyznievalo hlavne to,že rodina sa o starkú nestará.Tak len,že ono to nie je také jednoduché a odsudzovať najbližších je to najľahšie.A na druhej strane,veď platby za domovy sa natoľko zvýšili,že starká by asi musela dom predať,aby mala z čoho dopĺňať platby,lebo pri dnešnej dobe vyznie niekedy ironicky aj zákon o povinnosti obojstranne vypomáhať,rodičia deťom a deti rodičom.Ak deti nemajú prácu, nemajú peniaze a ak majú prácu,tak ju neodhodia pri dnešnej nezamestnanosti ani kvôli rodičom,aby zostali bez koruny alebo investovali do opatrovateľkého kurzu.To posledné mi príde doslova ironické.Potrebujete snáď kurz na rodičovstvo? A koľko zla sa pácha v rodinách a tu zrazu potrebujete na to aby ste sa postarali o svojich rodičov kurz.Dobré na to,by ste si vyprázdnili peňaženku. A viac k tomu už nemám čo povedať.

Moje nedeľné zamyslenie

26.08.2012

Po nepríliš dobrej noci,kedy bol otec aspoň 8x hore som rezignovala na posteľ a pri káve čítam noviny na internete.A potom sa zamyslím a konštatujem,že sa nič moc v našej politike práve nedeje a tak si prečítam kokteil info:Malinová,Čarnogurský,Dzurinda,registrované partnerstvá a usmievanie sa Slovákov.Mimochodom,prečo sú politické prázdniny také dlhé? Žeby sa [...]

Re. výzva-rozbehnime konečne petíciu. .. .. (antitotalita)

06.08.2012

Každý deň si ráno zapnem PC a prečítam si správy a zaujímavé blogy.Blog „antitotality“ ma zaujal a prečítala som si ho celý.Bol podľa mňa výborný a ak by sa petícia uskutočnila,určite ju podpíšem.Ale k napísaniu svojho ma viedlo niečo iné.Napriek tomu,že by som petíciu podpísala,len ako prejav súhlasu, si nemyslím,že bude mať nejaký dosah.Bilderberg sa [...]

Články, blogy, diskusie a fanatici

25.07.2012

K tejto úvahe som si sadla po prečítaní niekoľkých článkov a diskusií k nim.Zároveň som si spomenula na takú priepoviedku:Zdravý sedliacky rozum.Ale tak ako vymizlo sedliactvo,tak sa mi zdá,že vymizol aj ten zdravý sedliacky rozum.Na mnohých miestach som sa stretla s kritikou našej spoločnosti,vlády, smerovaniu politiky a povahy človeka ako takého.Nie som ani psycholog ani [...]

Rusko Navaľnyj úmrtie

Biskup na Veľký piatok prirovnal zaobchádzanie s Navaľným k osudu Ježiša

29.03.2024 15:17

„Skončil až v neľudskom gulagu v polárnom ľade," povedal. Zvyšok sveta uvidí "jeho posolstvo slobody" vo večnosti, povedal biskup.

Rural Emergency Hospitals

Slováci si skryli kódy pod klobúky a nadchli špičkových amerických technológov

29.03.2024 15:00

Organizácia Slovak PRO pomáha Slovákom uchytiť sa na americkom trhu. Kto má skvelé nápady, má šancu uspieť aj v silnej konkurencii v USA.

zalužnyj, syrskyj

Syrskyj: Rusi vypália šesťkrát viac munície. V Charkove sme mohli dosiahnuť viac

29.03.2024 14:16, aktualizované: 15:55

Ukrajinské obranné sily pozdĺž celej rozsiahlej frontovej línie podľa neho majú len minimum zbraní a munície.

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10, aktualizované: 15:42

Evakuovať museli 50 ľudí.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 6
Celková čítanosť: 13028x
Priemerná čítanosť článkov: 2171x

Autor blogu

Kategórie